تبلیغات
• پایگاه فرهنگی جلال الدین • - بازخوانی بخشی از کتاب «انسان 250 ساله»


« ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها  »

ــ بخش اول ــ


|دریافت فایل PDF این مقاله|

       



نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه زهراسلام ­ا...­علیها




   در زندگى زهراى اطهرسلام‌الله‌علیها یک نکته هست که باید به آن توجه کرد. البته، ما در تعریف مقامات معنوی آن بزرگوار وارد نمی‏شویم و قادر هم نیستیم که مقامات معنوی فاطمه اطهرعلیهاسلام ‏الله را بفهمیم و درک کنیم. حقیقتاً در اوج قلّه معنویت انسانی و تکامل بشری، فقط خداوند است که چنین بندگانی را ‌ـ ‌‌و کسانی که هم‌طراز آنها باشند ـ‌ می‏شناسد و مقام آنها را می‏بیند. لذا فاطمه زهرا را امیرالمؤمنین و پدر بزرگوار و اولاد معصومینش می‏شناختند. مردمِ آن‌زمان و زمان‌های بعد و ما نیز در این روزگار نمی‏توانیم آن درخشندگی و تلألؤی معنویت را در آن بزرگوار تشخیص بدهیم. نور درخشان معنوی، به چشم همه‌کس نمی‏آید و چشم‌های نزدیک‏بین و ضعیف ما قادر نیست که آن جلوه درخشان انسانیت را در وجود این بزرگواران ببیند. بنابراین، در صحنه تعریف معنوی فاطمه زهراعلیهاالسلام وارد نمی‏شویم؛ لیکن در زندگی معمولی این بزرگوار، یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف، و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیورِ خستگى‌ناپذیر در برخوردش با حوادثِ سیاسىِ مهم بعد از رحلت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم که به مسجد مى‌آید و سخنرانى و موضع‌گیرى و دفاع مى‌کند و حرف مى‌زند؛ و یک جهادگر به تمام معنا و خستگى‌ناپذیر و مِحنت‌پذیر و سختى‌تحمل‌کن است، از طرف دیگر. همچنین از جهت سوم، یک عبادت‌گر و بپادارنده نماز در شب‌هاى تار و قیام‌کننده لِله و خاضع و خاشع براى پروردگار است و در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى، با خدا راز و نیاز و عبادت مى‌کند.

    این سه بُعد را با هم جمع کردن، نقطه درخشان زندگى فاطمه زهراعلیهاالسلام است. آن حضرت، این سه جهت را از هم جدا نکرد. بعضى خیال مى‌کنند انسانى که مشغول عبادت مى‌باشد، یک عابد و متضرّع و اهل دعا و ذکر است و نمى‌تواند یک انسان سیاسى باشد. یا بعضى خیال مى‌کنند کسى که اهل سیاست است ‌ـ چه زن و چه مرد‌ ـ‌ و در میدان جهاد فى‌سبیل‌الله حضور فعال دارد، اگر زن است، نمى‌تواند یک زنِ خانه با وظایف مادرى و همسرى و کدبانویى باشد و اگر مرد است، نمى‌تواند یک مرد خانه و دکان و زندگى باشد. خیال مى‌کنند اینها با هم منافات دارد؛ درحالی‌که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدّیت که ندارد، در شخصیت انسانِ کامل، کمک‌کننده هم است.۲۲/۹/۱۳۶۸

    شخصیت زهراى اطهر، در ابعاد سیاسى و اجتماعى و جهادى، شخصیت ممتاز و برجسته‌اى است؛ به‌طورى که همه زنان مبارز و انقلابى و برجسته و سیاسىِ عالم مى‌توانند از زندگى کوتاه و پُرمغز او درس بگیرند. زنى که در بیت انقلاب متولد شد و تمام دوران کودکى را در آغوش پدرى گذراند که در حال یک مبارزه عظیم جهانىِ فراموش‌نشدنى بود. آن خانمى که در دوران کودکى، سختی‌هاى مبارزه دوران مکه را چشید، به شعب‌ابى‌طالب برده شد، گرسنگى و سختى و رعب و انواع و اقسام شدت‌هاى دوران مبارزه مکه را لمس نمود و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردى شد که تمام زندگیش جهاد فى‌سبیل‌الله بود و در تمام قریب به یازده سال زندگى مشترک فاطمه زهرا و امیرالمؤمنین علیهماالسلام هیچ سالى، بلکه هیچ نیم سالى نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فى‌سبیل‌الله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار، همسرىِ شایسته یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دائمى میدان جنگ را نکرده باشد.

    پس، زندگى فاطمه ‌زهرا، اگر چه کوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نکشید؛ اما این زندگى، از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و کار انقلابى و صبر انقلابى و درس و فراگیرى و آموزش به این و آن و سخنرانى و دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامى، دریاى پهناورى از تلاش و مبارزه و کار و در نهایت هم شهادت است. این، زندگى جهادى فاطمه زهراست که بسیار عظیم و فوق‌العاده و حقیقتاً بى‌نظیر است و یقیناً در ذهن بشر ‌ـ‌ چه امروز و چه در آینده ‌ـ‌ یک نقطه درخشان و استثنایى است.۲۶/۱۰/۱۳۶۸

    در محیط علم هم یک دانشمند والاست. آن خطبه‌اى که فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبه‌اى است که به گفته علامه مجلسى، بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند. این‌قدر پرمغز است؛ از لحاظ زیبایى هنرى، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است. فاطمه زهراسلام‌الله‌علیها مى‌رود در مسجد مدینه، در مقابل مردم مى‌ایستد و ارتجالاً[۱]حرف مى‌زند! شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانى صحبت کرده است.۲۵/۹/۱۳۷۱

    اصلاً امثال ما که اهل سخنرانى و حرف زدن ارتجالى هستیم، مى‌فهمیم که چقدر این سخنان عظیم است. یک دختر هجده ساله، بیست ساله و حداکثر بیست‌وچهار ساله ‌ـ‌ که البته سنِ دقیق آن حضرت مسلّم نیست؛ چون تاریخ ولادت آن بزرگوار مسلّم نیست و در آن اختلاف است‌ ـ‌ آن هم با آن مصیبت‌ها و سختی‌ها به مسجد مى‌آید، در مقابل انبوه جمعیت، با حجاب سخنرانى مى‌کند که آن سخنرانى، کلمه به کلمه‌اش در تاریخ مى‌ماند.۷/۲/۱۳۷۷



 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ساله فصل حضرت زهرا(سلام الله علیها)







طبقه بندی: • اهل بیت(علیهم السلام) •، ــ حضرت فاطمه(س)، ــ امام خامنه ای،
برچسب ها: بازخوانی بخشی از کتاب «انسان 250 ساله»، نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه زهراسلام­ا...­علیها، مقاله ای در مورد زندگی حضرت زهرا(س)، فاطمه زهرا(س)، انسان 250 ساله،

تاریخ : 1393/12/29 | 16:10 | نویسنده : عمار | دیدگاه
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • قالب وبلاگ